Store og små prosesser

Små

Jeg har jobbet tett på mange små/mellomstore industri og servicebedrifter (10-20 ansatte) over flere år. Vi har ofte startet med JTI analyse for alle ansatte i arbeidet med å definere bedriftskultur, serviceprofil og lage HR verktøy tilpasset bedriftskultur og størrelse. Vi tar utgangspunkt i JTI resultatene og de ansatte forstår godt sammenheng i relasjoner både internt og eksternt. I små bedrifter erfarer jeg ofte at en nøktern tilnærming til både fag og gjennomføringen er ønskelig. Derfor gjennomføres ofte samlinger ute på bedriftene som utvidet frokost møter, i industrilokaler, i butikklokaler, eller knyttet til en planlagt sosialt arrangement eller reise.

Store

Elkem Aliminum Lista (nå Alcoa)

I tett samarbeid med bedriftens tillitsmannsapparat, utviklet vi et program der alle 370 ansatte fordelt på 10 avdelinger deltok. Alle gjorde JTI analyse, som vi så satt inn i Teamkompass for den enkelte avdeling. Logikken i JTI var lett å formidle til denne målgruppen, og vi kombinerte faglige samlinger med teambuilding. Vi kalte prosjektet ”Fag & Fornøyelse”. Bestillingen var å tilføre nyttige psykososiale tema for alle ansatte. Prosjektet hadde en varighet på 3 år og ble gjennomført både som lokale samlinger og utenlands studieturer. Jeg utviklet, fasiliterte og gjennomførte hele programmet.

Barnehager

Jeg har gjennomført lederutviklingsprogram for flere barnehager, der JTI har vært fundament. Bestillingen har vært å profesjonalisere lederutførelsen for pedagogiske ledere og danne sterke lederteam. Vi har følgende tema i programmet:  Ulike ledertyper, tydelig ledelse, god møteledelse, utfordre og ansvarliggjøre i samtaler, konflikthåndtering, mv. Et analyseverktøy som JTI gir en profesjonell tilnærming og et godt felles lederspråk.

 —

Hoteller

For flere hoteller har jeg laget serviceprogram der JTI anvendes for å betrakte servicekultur og kunderelasjoner, spesielt de hoteller som oppriktig ønsker å ta vertskapsrollen på alvor. Vi belyser sammenhengen i intern service/arbeidsmiljø og gjesteopplevelsen. De ansatte får økt bevissthet om både interne og eksterne relasjoner. Vi kaller programmet ”Det vi byr på internt, serverer vi eksternt” .

 —

Internasjonal teknologibedrift 

Bedriften jobber systematisk med ”Great Place to work”. Målsettingen var å engasjere alle ansatte med fokus på arbeidsmiljø og tillits faktorer spesielt. 350 ansatte var med i programmet. Jeg gjennomførte JTI ledersamlinger, avdelingssamlinger og HR tema i Tavle- og LEAN møter ute i produksjonen. JTI fungerer godt i en bedrift der de ansatte er analytiske og systematiske i sin arbeidsutførelse. De opplever JTI som både logisk og humanorientert. Prosessen pågikk i 10 måneder i 2019. Jeg jobbet i tett samspill med HR direktør, der min rolle er å være prosessleder og kursarrangør. ”Great place to work ”er et målbart system, og bedriften fikk gode resultater .

 —

Fylkessammenslåing Agder

Denne enheten ønsket å være proaktiv i forbindelse med fylkessammenslåing 2020, og startet prosessen 2 år i forkant. Det ble laget en arbeidsmiljøprosess der alle ansatte var med. JTI ble HR verktøyet vi benyttet for å skape bevissthet om styrken i forskjellighet og respekt for ulike holdninger til endring. I programmet ble alle ansatte også involvert i å utforme fokusområder, verdier og ønsket kultur/Identitet.

Det ble gjennomført JTI for de ansatte i hvert fylke som lokale samlinger. Senere ble den nye ledergruppen etablert, og i ledersamling benyttet vi JTI lederprofiler for å se på sammensetningen i gruppen. Den nye ledergruppen kunne nå betrakte et felles JTI kart og Teamkompass for de ansatte i begge fylkene, som en felles organisasjon. Totalt 110 ansatte var med i prosessen og har nå et felles språk for de psykososiale mekanismene.

 —

Referanser formidles med glede