Store og små prosesser
Små
Jeg har jobbet tett på mange små/mellomstore industri og servicebedrifter (10-20 ansatte) over flere år. Vi har ofte startet med JTI analyse for alle ansatte i arbeidet med å definere bedriftskultur, serviceprofil og lage HR verktøy tilpasset bedriftskultur og størrelse. Vi tar utgangspunkt i JTI resultatene og de ansatte forstår godt sammenheng i relasjoner både internt og eksternt. I små bedrifter erfarer jeg ofte at en nøktern tilnærming til både fag og gjennomføringen er ønskelig. Derfor gjennomføres ofte samlinger ute på bedriftene som utvidet frokost møter, i industrilokaler, i butikklokaler, eller knyttet til en planlagt sosialt arrangement eller reise.
—
Store
Elkem Aliminum Lista (nå Alcoa)
I tett samarbeid med bedriftens tillitsmannsapparat, utviklet vi et program der alle 370 ansatte fordelt på 10 avdelinger deltok. Alle gjorde JTI analyse, som vi så satt inn i Teamkompass for den enkelte avdeling. Logikken i JTI var lett å formidle til denne målgruppen, og vi kombinerte faglige samlinger med teambuilding. Vi kalte prosjektet ”Fag & Fornøyelse”. Bestillingen var å tilføre nyttige psykososiale tema for alle ansatte. Prosjektet hadde en varighet på 3 år og ble gjennomført både som lokale samlinger og utenlands studieturer. Jeg utviklet, fasiliterte og gjennomførte hele programmet.
—
Barnehager
Jeg har gjennomført lederutviklingsprogram for flere barnehager, der JTI har vært fundament. Bestillingen har vært å profesjonalisere lederutførelsen for pedagogiske ledere og danne sterke lederteam. Vi har følgende tema i programmet: Ulike ledertyper, tydelig ledelse, god møteledelse, utfordre og ansvarliggjøre i samtaler, konflikthåndtering, mv. Et analyseverktøy som JTI gir en profesjonell tilnærming og et godt felles lederspråk.
—
Hoteller
For flere hoteller har jeg laget serviceprogram der JTI anvendes for å betrakte servicekultur og kunderelasjoner, spesielt de hoteller som oppriktig ønsker å ta vertskapsrollen på alvor. Vi belyser sammenhengen i intern service/arbeidsmiljø og gjesteopplevelsen. De ansatte får økt bevissthet om både interne og eksterne relasjoner. Vi kaller programmet ”Det vi byr på internt, serverer vi eksternt” .
—
Internasjonal teknologibedrift
Bedriften jobber systematisk med ”Great Place to work”. Målsettingen var å engasjere alle ansatte med fokus på arbeidsmiljø og tillits faktorer spesielt. 350 ansatte var med i programmet. Jeg gjennomførte JTI ledersamlinger, avdelingssamlinger og HR tema i Tavle- og LEAN møter ute i produksjonen. JTI fungerer godt i en bedrift der de ansatte er analytiske og systematiske i sin arbeidsutførelse. De opplever JTI som både logisk og humanorientert. Prosessen pågikk i 10 måneder i 2019. Jeg jobbet i tett samspill med HR direktør, der min rolle er å være prosessleder og kursarrangør. ”Great place to work ”er et målbart system, og bedriften fikk gode resultater .
—
Fylkessammenslåing Agder
Denne enheten ønsket å være proaktiv i forbindelse med fylkessammenslåing 2020, og startet prosessen 2 år i forkant. Det ble laget en arbeidsmiljøprosess der alle ansatte var med. JTI ble HR verktøyet vi benyttet for å skape bevissthet om styrken i forskjellighet og respekt for ulike holdninger til endring. I programmet ble alle ansatte også involvert i å utforme fokusområder, verdier og ønsket kultur/Identitet.
Det ble gjennomført JTI for de ansatte i hvert fylke som lokale samlinger. Senere ble den nye ledergruppen etablert, og i ledersamling benyttet vi JTI lederprofiler for å se på sammensetningen i gruppen. Den nye ledergruppen kunne nå betrakte et felles JTI kart og Teamkompass for de ansatte i begge fylkene, som en felles organisasjon. Totalt 110 ansatte var med i prosessen og har nå et felles språk for de psykososiale mekanismene.
—
Referanser formidles med glede